Varför

Hjobo

Personlig tränare

Håkan Lindström

Alla kan träna

Varför ska man

anlita en personlig tränare ?

Sidan gäller inte nnu,den är under utveckling och du kan ännu inte börja använda mig som di PT!

Din kropp är ditt tempel

och din livsstil avgör din livskvalité.

 

Du får ett liv med bättre kvalité

Att leva länge är väl kanske något som många eftersträvar, men viktigare för de flesta är att leva hela livet med en hög livskvalité. Är en av de som vill ha det så behöver du se till att hålla dig i god form för att öka dina chanser.

 

En låg arbetskapacitet är en av de största riskfaktorerna som finns för att dö för tidigt. Denna arbetskapacitet mäts i maximal syreupptagningsförmåga (kallas VO2max) och har du dålig syreupptagningsförmåga ökar risken dramatiskt att du kommer dö före dina vänner. Det har i studier framkommit att om du endast har låg syreupptagningsförmåga är du faktiskt i större risk att dö i förtid jämfört med om du endast är fet.

Det finns siffror på hur stor procentuell andel dödsfall som de största kända riskfaktorerna orsakar, här kan du läsa studien. Siffrorna är en uppskattning, inte fakta, allt beror på hur man räknar men oavsett så är en låg arbetskapacitet en av de värsta riskfaktorerna.

 

Det är aldrig för sent!

Jag vill börja med att berätta att det är aldrig för sent att börja träna! Även om du kanske inte på väldigt länge, eller ens någonsin, tränat regelbundet över en längre tid kan du, oavsett ålder, förbättra din fysiska kapacitet avsevärt genom att börja träna. Jag vet att det kan kännas som om det är för sen eller att det är för svårt men det går.

 

När vi växer upp blir vi alla starkare och förbättrar vår prestationsförmåga utan att egentligen göra något.

Vi når alla vanligen en topp någonstans omkring 20-30 år men för de som dessutom tränar under tiden kommer den bästa prestationsförmågan att vara mycket högre. För de flesta inträffar formtoppen redan i sena tonåren eller precis därefter medans, elitidrottare inom vissa idrotter når toppen lite senare. Efter toppen påbörjas sakta kroppens prestation att försämras.

 

Det är mycket beroende på hur fysiskt aktivt man hur fort det går utför.

En person som i princip aldrig tränar och rör på sig ganska sparsamt kommer i ganska tidig ålder att nå en tröskel där den fysiska kapaciteten begränsar dem från att leva ett liv med full livskvalitet. När den fysiska kapaciten gått över tröskeln är vanligen först efter någon form av kontakt med vården man får hjälp med att träna upp sin fysisk något, oftast bara precis så mycket att man kommer över tröskeln igen och kan fungera hjälpligt på egen hand.

 

Undvik rollatorn.

Alternativt får man av vården någon form av anpassning i sin omgivning för att kunna fortsätta klara sig själv. Det finns många sådana anpassningar men den vanligaste är väl troligen rollatorn som hjälper personen att förflytta sig säkert och längre sträckor än de annars hade klarat av. Den som däremot hållit sig fysisk aktiv genom livet klarar sig ofta från att hamna i den stuationen.

 

Alla blir äldre.

Visst är det så att även för den som tränat kan det faktiskt någon gång inträffa att den fysiska kapaciteten begränsar dem, men vanligen inträffar det i så fall mycket senare i livet och personen har då fått många fler år med ett aktivt liv och klarat sig utan att vara beroende av andra eller hjälpmedel för att klara sig själv.

 

Det finns studier där man låtit personer med en medelålder av 91 år börja styrketräna och visat att de började gå snabbare, fick bättre balans, reste sig snabbare från en stol och de deras fallrisk minskade (källa). Personer över 50 år kan överlag räkna med en styrkeökning på hela 30 procent av tre månaders träning (Källa).

 

Men ska du uppnå de här förbättringarna i fysisk kapacitet behöver du träna, det räcker inte med att motionera.

Mitt kundlöfte:

 

Som din personlige tränare lovar jag att alltid göra mitt yttersta för att motivera och inspirera dig till en roligare och effektivare träning..

.. varje gång!

 

Det är skillnad på motion och träning.

 

Samtidigt som påstår många att det pågår någon form av träningsexplotion i Sverige ser vi att fler och fler, för att inte säga alla, blir mer och mer förslöade. Vi ser även att de minst aktiva människorna i samhället blir mer och mer inaktiva. Studier på 16 åriga ungdomar i Sverige har visat att deras kondition har försämrats med 20-25 procent sen mitten på 80-talet![

Källa: Ekblom ÖB, Bak EA, Ekblom BT. Cross-sectional trends in cardiovascular fitness in Swedish 16-year-olds between 1987 and 2007. Acta Paediatr. 2011 Apr;100(4):565-9.].

 

Fitness och en aktiv livsstil är populärare än på länge och går man ut för en promenad en dag när det inte är dåligt väder stöter du säkerligen på massor av männskor som är ute i träningskläder. Tyvärr är det också allt, du ser dem i träningskläder men de tränar inte.

 

Det räcker nämligen inte med att sätta på sig sina träningskläder och gå ut på en promenad för att du ska få kalla det konditionsträning. särskilt inte om du är otränad eller äldre och kanske blir andfådd bara av att gå och handla i lokala affär några hundra meter hemifrån. Om detta stämer på dej så är en promenad i tights troligen något du räknar som fysisk träning. För alla andra är det fysisk aktivitet och räknas som motion vilket givetvis är bra för hälsan men det kommer inte att förbättra din fysiska prestationsförmåga.

 

Du tränar helt enkelt inte dina fysiska förmågor genom att göra något "lätt" som du redan kan och du kommer därför inte att förbättra din prestationsförmåga på något sätt. Det kommer till slut innebära; Hej rullator, här kommar vi?

 

Rörelse går att grovt dela in i tre olika kategorier:

 

  1. Stillasittande = Total fysisk inaktivitet.

Det innebär till exempel att sitter i soffan och tittar på tv, att sitta och arbetar framför en dator, att läser en bok sittande i en stol och så vidare.

 

Total fysisk inaktivitet av den här typen har visat sig ha negativa hälsoeffekter om de fortgår mer än kanske 30-60 minuter i sträck. Studier har visat att det räcker med att röra på sig i en minut varje halvtimme för att undvika det mesta negativa från total fysisk inaktivitet.

[Peddie MC, Bone JL, Rehrer NJ, Skeaff CM, Gray AR, Perry TL. Breaking prolonged sitting reduces postprandial glycemia in healthy, normal-weight adults: a randomized crossover trial. Am J Clin Nutr. 2013 Aug;98(2):358-66.].

 

Värt att notera är att dessa studier har visat att det inte räcker med att bara ställa sig upp, du måste röra på dig. Det betyder att en så kallad "stående arbetsplats" inte räcker om det bara innebär att du faktiskt står upp. Det kan vara bra sett ur ett ergonomisk perspektiv men pratar vi om metabol hälsa så behövs det rörelse. [Bailey DP, Locke CD. Breaking up prolonged sitting with light-intensity walking improves postprandial glycemia, but breaking up sitting with standing does not. J Sci Med Sport. 2014 Mar 20. pii: S1440-2440(14)00051-6].

 

  1. Motion

Motion är det samma som lätt fysisk aktivitet eller rörelse i allmänhet. Motion är kort och gott fysisk aktivitet som du utför utan några större problem

 

Motion kan inkludera saker som att till exempel:

  • Gå till skrivaren på ditt jobb för att hämta några papper
  • Använda trapporna istället för hiss eller rulltrappa
  • Dammsuga hemmet
  • Ta en promenad på stranden
  • Jobba i trädgården
  • etc.

 

Om du inte är väldigt sjuk, gammal eller varit inaktiv under en väldigt lång tid så kommer du klara alla dessa aktiviteter utan några som helst problem. Det är med andra ord ingen utmaning för dig.

 

Motion och fysisk rörelse är det tillstånd som vi människor bör befinna oss i mesta tiden av ett dygn. Vi är helt enkelt skapta för rörelse och som studierna på stillasittande visar så påverkas våra kroppar negativt av längre perioder utan motion.

 

  1. Fysisk träning

Fysisk träning är en mer intensiv rörelse där du utmanar dina förmågor för att förhoppningsvis förbättra eller i alla fall bibehålla det du redan kan. Träning kräver med andra ord ansträngning.

 

Svenskar tränar idag för lite och det är orsaken till att konditionen försämrats med 20-25 procent hos 16-åriga barn!!

 

Träning har många positiva effekter på hälsan men för dig som är yngre är brist på träning troligen inget större problem så länge som du motionerar mycket. Men vill du klara av lite mer fysisk krävande situationer som ung eller om du är förbi ungdomsåren så är träning en vital ingrediens för att bibehålla livskvaliteten.

 

Vår kultur och vår vardag idag innebär att vi får information som vilseleder, det är ett problem.

Sådant som för kanske 30-40 år sedan knappt ens ansågs vara motion marknadsförs idag som träning, men det är inte träning bara för att man fått på sig "rätt kläder" och verkligen inte bara för att tidningarna skriver om det man gör på sportsidorna, där står om allt från poker, schack till golf och så vidare. Det är inte mycket bättre i de så kallade "hälsosidorna" i dam- och herrtidningar, de blåser upp promenader, att arbeta i trädgården och att "styrke"-träna med rosa ettkilosvikter till träning.

 

För att något ska räknas som träning behöver du komma över en viss intensitet.

För konditionsträning gäller ungefär 70 procent av din maxpuls, det ska kännas ansträngande.

För att du ska få någon betydande förbättring i styrka så behöver motståndet du arbetar emot vara åtminstone 75 procent av vad du maximalt klarar av att lyfta. Klarar du lyfta vikten mer än 15-20 gånger är det för lätt, öka motståndet.

 

Kort och gott, träning ska vara ansträngande. Det ska vara jobbigt och du ska känna dig utmanad och uppleva att du orkar mer och mer efter hand som du tränat konsekvent.

 

Om du inte upplever detta så tränar du inte, du motionerar.

 

Det är också viktigt att ha i åtanke att det kan vara riskabelt att ligga - precis över - sin tröskel när det gäller fysisk kapacitet.

Det har till exempel visat sig att många äldre inom åldervården visat sig vara nöjda med att de precis, med näppe, klarade allting som de kände var nödvändigt. Men om de blev sjuka eller skadade sig kunde de snabbt hamna i en situation där deras fysiska kapacitet var "under tröskeln" och helt plötsligt var de beroende hjälpmedel eller av andra.

 

Men att träna nu är inte bara bra för om du vill leva längre och klara dig bättre sen.

Träning har också många effekter som du har nytta av just nu.

 

Här är en lista på några av alla de fördelar som du kan få från regelbunden träning och motion:

  • Förbättrad kognitiv förmåga. [Idrott och hälsa har en given plats i skolan]
  • Bättre mental hälsa. Folk som motionerar regelbundet upplever mindre depressiva episoder (4) och de upplever mindre ångest (Källa, Källa). Du är lite gladare helt enkelt.
  • Minskad risk för att råka ut för olika typer av krämpor från muskler och leder (Källa, källa).
  • Förbättrad sömn (Källa).
  • Bättre fysisk prestationsförmåga vilket gör att du orkar leka med barn och barnbarn, gå på vandringar med vänner, bära flyttlådor och så vidare.

 

Dessutom blir du också snyggare naken, det är sällan är fel. ;)

 

Att träna med en personlig tränare.

 

Vad det innebär att träna med en personlig tränare är olika för alla – det är ju just det “personlig” betyder. PT:n hjälper dig att hitta rätt träning för dig och dina mål, med de förutsättningar just du och din kropp har. Det är min förhoppning att denna artikel har svarat på de frågor du har haft kring Personlig Träning, men om du vill veta mer är du alltid välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor!

 

Vem tränar med en PT?

Alla som vill röra på sig kan ha nytta av att träna med en PT. Jag har kunder som är mellan 14 och 70 år gamla (och spannet är ännu större för vissa av mina kollegor). Jag har kunder som är så pass orörliga och svaga att de har svårt att fungera i vardagen, och jag har kunder som kör två träningspass om dagen. Jag har kunder vars mål är att kunna gå upprätta, kunder som vill förbättra sig på En Svensk Klassiker och kunder som tränar inför Kustbevakningens antagningstester. Så spannet är stort!

 

Måste man vara vältränad redan innan man anlitar en PT?

Detta är kanske en av de vanligaste missuppfattningarna. Nej, det måste man inte! En mycket viktig roll för en PT är att hjälpa igång en otränad kund på ett säkert och effektivt sätt. Att anlita en PT kan hjälpa dig att undvika skador när du vill komma igång, och lägga grunden för en ny långsiktigare och hållbarare livsstil.

 

Är jag garanterad resultat?

Om du följer din PT:s råd och planering har du mycket goda möjligheter att att nå de resultat du strävar efter – du vet att du tränar på bästa sätt för att nå dina mål. I slutänden är det dock du som tränar, detta kan förstås inte PT:n göra åt dig.

 

Jag har tränat i många år. Varför skulle jag behöva anlita en PT?

Det kanske du inte behöver. Men många som har tränat länge har kommit in i rutiner som kanske inte utvecklar kroppen på bästa sätt. Kanske har utvecklingen avstannat eller kanske tryter inspirationen? Då kan en PT hjälpa till med nya övningar och ny planering, eller kanske hitta anledningen till att utvecklingen har avstannat. Att jobba med en PT kan också vara “nästa steg” som behövs för att nå nya och mer utmanande mål.

Hur tränar man med en PT?

Det finns antagligen ett oändligt antal olika sätt att jobba med sin PT. Här beskriver jag (förkortat) hur jag brukar gå tillväga när jag börjar jobba med en ny kund.

 

När man har bestämt sig för att träna tillsammans behöver jag svar på ganska många frågor som handlar om kundens träningsbakgrund, mål och begränsningar. Jag brukar också genomföra ett antal tester för att bilda mig en uppfattning om hur kundens kropp fungerar. När jag har fått dessa svar sätter jag mig ner och planerar träningen, både kortsiktigt och långsiktigt.

 

När förberedelsearbetet är gjort så träffas vi och går igenom planeringen, och om allt ser bra ut och vi är överens så kör vi igång med träningen, vilket första gången (ibland ett par gånger) går ut på att kunden ska lära sig att förstå upplägg och övningar så att dessa kan göras på ett bra och säkert sätt.

 

Efter detta kan man jobba tillsammans på många olika sätt – olika kunder har olika behov och önskemål. Ett vanligt upplägg är att kunden tränar själv några gånger innan det är dags för ett pass tillsammans med PT:n. Ju säkrare kunden är, och ju oftare kunden tränar, desto mer sällan kanske PT:n är med. Ett annat vanligt upplägg är att man har en fast tid i veckan med sin PT, och tränar övriga pass själv. Åter andra tränar bara med sin PT, och är aldrig i gymmet (eller var man nu vill förlägga sin träning) själv.

 

När PT:n är med i gymmet och under träningspasset har PT:n flera viktiga roller; att se till att träningen har rätt intensitet, rätt vila, att övningarna har rätt form, att motivera och att passa. (Att “passa” betyder att PT:n hjälper kunden att få ut det allra sista ur en övning genom att hjälpa till lite, eller att PT:n står nära kunden för att kunna hjälpa till om det skulle bli lite för tungt. Detta är extra bra om övningen är komplex eller om kunden vill utmana sig lite utöver det vanliga.)

 

Att träna med en PT är en helt annan sak än att träna själv – du kommer att märka skillnaden i intensitet och effektivitet. Detta utan att PT:n står bredvid och skriker…

 

Är detta det enda sättet att jobba med en PT på?

Nej, absolut inte. Man kan t.ex. anlita en PT bara för en personlig genomgång av gymmet eller för att få svar på frågor kring sin träning, eller för att få tips på övningar för att stärka upp vissa delar av kroppen. Möjligheterna är många!

 

Vad gör inte en PT?

Det är viktigt att förstå att jag precis som de allra flesta PT:s inte har någon medicinsk utbildning eller bakgrund. Vi är som regel inte naprapater, ortopeder eller läkare. Det innebär att vi inte löser medicinska problem – och det ska vi informera om. Det är visserligen så att vi genom kunskap och erfarenhet ganska ofta vet lite mer om kroppen än de flesta, men om du har en åkomma eller smärta som inte är förklarad (och inte går över på ett par dagar) så bör du söka hjälp hos t.ex. läkare. Det utlåtande som läkaren sedan kommer med kan vara till stor hjälp för PT:n som sedan ska hjälpa dig med träningen.

Denna sida är under konstruktion och därför gäller inga erbjudanden eller annat som presenteras här.

 

Men är du intresserad kan du alltid skicka mig ett mail så återkommer jag när jag lancerar mina tjänster. Mvh Hjovo

Sidan gäller inte nnu,den är under utveckling och du kan ännu inte börja använda mig som di PT!
Sidan gäller inte nnu,den är under utveckling och du kan ännu inte börja använda mig som di PT!
Sidan gäller inte nnu,den är under utveckling och du kan ännu inte börja använda mig som di PT!

Hjobo

Du hittar mig på Actic Färjestad

Norra Infarten 79, 654 65 Karlstad

054-777 15 70

Personlig tränare

Håkan Lindström